Author Topic: De 'oude' Qmod processor en gebruikers  (Read 9794 times)

Offline Marco

  • Newbie
  • *
  • Posts: 7
    • View Profile
De 'oude' Qmod processor en gebruikers
« on: July 16, 2016, 09:00:09 am »
Hallo,

Zijn er ook nog mensen die de oude Qmod soundprocessor nog gebruiken? Ik heb zelf nog een stereo versie hier staan, volgens de vorige eigenaar het verst door ontwikkelde type en volgens mij heeft hij hem zelf van Cor gekocht. Ik hoor het graag!

Offline corb

  • Developer
  • Administrator
  • Jr. Member
  • *****
  • Posts: 85
    • View Profile
Re: De 'oude' Qmod processor en gebruikers
« Reply #1 on: July 18, 2016, 09:18:24 pm »
Hi Marco,

Welkom op het forum.
Dat lang tijd geleden. Mag ik vragen wie dat was.

Groeten Cor

Offline HvM

  • Newbie
  • *
  • Posts: 19
    • View Profile
Re: De 'oude' Qmod processor en gebruikers
« Reply #2 on: November 26, 2016, 07:55:35 pm »
'' Toevallig '' heb ik vandaag ook een hardware versie op de kop getikt van de Q mod. Vind hem best goed klinken eigenlijk. Heb er wel een goede coder achter met een MPX clipper.
De potmeters kraken alleen een beetje. Is er ergens nog info te vinden hierover ?

Groet Henk

Offline corb

  • Developer
  • Administrator
  • Jr. Member
  • *****
  • Posts: 85
    • View Profile
Re: De 'oude' Qmod processor en gebruikers
« Reply #3 on: November 27, 2016, 11:56:11 am »
Potmeters zijn te vervangen.
Op conrad.nl zijn wel potmeters te vinden en in het uiterste geval maak je ze open om de koolbaan schoon te maken. Het is meestal stof. Contactspray helpt ook maar na verloop van tijd gaat het weer kraken, het stof wordt niet goed vewijderd maar blijft in de vloeistof zitten die weer opdroogt en het probleem is terug.

Offline HvM

  • Newbie
  • *
  • Posts: 19
    • View Profile
Re: De 'oude' Qmod processor en gebruikers
« Reply #4 on: November 27, 2016, 12:29:30 pm »
Hallo,

Ik neem aan dat jij ook degene bent die deze ontworpen/gebouwd heeft ? Petje af hoor ziet er van binnen top uit.
Zijn er gegevens bekend over aantallen die er gebouwd zijn ? Zoals gezegd vind het een mooie processor, moet zeker voor die tijd top geweest zijn

Offline corb

  • Developer
  • Administrator
  • Jr. Member
  • *****
  • Posts: 85
    • View Profile
Re: De 'oude' Qmod processor en gebruikers
« Reply #5 on: November 28, 2016, 03:05:19 pm »
@Henk,
Ja, klopt. Ik ze ontworpen en gebouwd.

Er zijn twee series van vijf geweest plus een paar testmodellen.
De eerste serie was met een zilveren voorkant met rode opdruk, de tweede was zwart met gele opdruk.
Ben benieuwd welke jij hebt?

Het is commercieel nooit een knaller geworden maar het was een leuke tijd. Ben bij veel radiostations geweest veelal lokalen maar ook enkele landelijke.
Misschien herinner je Radio 10 nog, niet de huidige maar die in Amsterdam zat met Ferry Maat als programmaleider.(90-tiger jaren). Hij wilde het wel uitproberen en ze hebben er een tijdje mee gespeeld. Is bij spelen gebleven, dat wel.
Later ook nog bij Veronica Lokaal geweest. Heb toen contact gehad met Alfred Lagarde.

Ik heb nu de hardware vervangen door de software want het principe van die analoge Qmod is de opzet geweest voor de digitale van nu.
« Last Edit: November 30, 2016, 10:21:13 am by corb »

Offline HvM

  • Newbie
  • *
  • Posts: 19
    • View Profile
Re: De 'oude' Qmod processor en gebruikers
« Reply #6 on: November 28, 2016, 08:31:38 pm »
Dank voor je reactie Cor, erg leuk dat je wat achtergrond informatie over de Q-mod met ons wilt delen. Ik heb dan de eerste versie, zilver front met rode opdruk.
Ik ben er vandaag nog even ermee aan het spelen geweest en ik ben er nog steeds blij mee,..

Mvg Henk

Offline corb

  • Developer
  • Administrator
  • Jr. Member
  • *****
  • Posts: 85
    • View Profile
Re: De 'oude' Qmod processor en gebruikers
« Reply #7 on: November 30, 2016, 10:26:06 am »
Misschien wil je kwijt van welk radiostation je heb overgenomen. Ik heb zelf geen idee meer wie ze heb verkocht.

Offline HvM

  • Newbie
  • *
  • Posts: 19
    • View Profile
Re: De 'oude' Qmod processor en gebruikers
« Reply #8 on: December 01, 2016, 10:49:37 am »
Ik heb deze in Zwolle gekocht van iemand die (denk ik) ooit een piratenzender heeft gehad,..

Offline Marco

  • Newbie
  • *
  • Posts: 7
    • View Profile
Re: De 'oude' Qmod processor en gebruikers
« Reply #9 on: November 09, 2017, 06:16:20 pm »
Ik heb zelf ook een zilvergrijze stereoversie met rode letters, er is zelfs met een rode stift her en der wat bijgeschreven. Volgens de vorige eigenaar is deze verder doorontwikkeld en zit er een 'stokkemasker' print in zodat deze binnen het stokkemasker kan blijven. Ik heb deze processor gekocht van Gert Hardeman. Wij hebben een poos met deze processor 'on air' gedraaid en klonk inderdaad totaal niet verkeerd.

Offline Marco

  • Newbie
  • *
  • Posts: 7
    • View Profile
Re: De 'oude' Qmod processor en gebruikers
« Reply #10 on: November 10, 2017, 10:54:18 am »
Hier een foto van mijn exemplaar, denk jaar of 6-7 geleden gemaakt.

Offline corb

  • Developer
  • Administrator
  • Jr. Member
  • *****
  • Posts: 85
    • View Profile
Re: De 'oude' Qmod processor en gebruikers
« Reply #11 on: November 10, 2017, 06:33:11 pm »
Hi Marco,

Leuk die foto, brengt me terug naar de tijd van harslucht en tot in de late uurtje werken om die kasten in elkaar te zetten.
De leeftijd die jij er aan geeft is wat aan de lage kant. Het is nu nog 2017 en deze apparaten zijn gemaakt in de periode van 1995-2000 denk ik. Het is de eerste serie.
Dat is op het gebied van elektronica antiek lijkt mij.

Offline Marco

  • Newbie
  • *
  • Posts: 7
    • View Profile
Re: De 'oude' Qmod processor en gebruikers
« Reply #12 on: November 10, 2017, 07:13:00 pm »
Hoi Cor,

Ik bedoel eigenlijk dat de foto 6-7 jaar geleden is gemaakt. Hij staat hier al een poos 'werkeloos' in de kast. Ik vind het vooral een nette en mooi gebouwde processor met een verrassend leuke sound. Heb er indertijd al heel wat uurtjes voor zitten tweaken, zowel stand-alone als met een voorzet ervoor.

gr. Marco

Offline corb

  • Developer
  • Administrator
  • Jr. Member
  • *****
  • Posts: 85
    • View Profile
Re: De 'oude' Qmod processor en gebruikers
« Reply #13 on: November 13, 2017, 03:53:52 pm »
Ok duidelijk.

Mooie herinnering. Ik heb helaas niets meer over van die tijd. Twee verhuizingen en dan moet wel selecteren wat er mee gaat.

Bij de lokale omroep in Renswoude/Scherpenzeel hebben ze er nog een in gebruik voor locatie uitzendingen voor zover ik weet.
Ook één van de eersten.

Cor

Offline Marco

  • Newbie
  • *
  • Posts: 7
    • View Profile
Re: De 'oude' Qmod processor en gebruikers
« Reply #14 on: November 24, 2017, 04:09:28 pm »
Ik zag laatst bij een andere Qmod dat deze op het front bij de functie 'clipper' 1 draaiknop heeft met een schakelaar en een lampje, bij de mijne zitten deze schakalaar en dit lampje er niet maar zit er een 2e draaiknop op die plek. Kun je me misschien ook vertellen wat het verschil is tussen deze 2?

Groeten Marco