Author Topic: Stereo/RDS  (Read 6229 times)

Offline jessewillem

  • Newbie
  • *
  • Posts: 2
    • View Profile
Stereo/RDS
« on: December 15, 2015, 11:45:07 am »
Komt er ook ondersteuning voor FM stereo en RDS?

Offline corb

  • Developer
  • Administrator
  • Jr. Member
  • *****
  • Posts: 85
    • View Profile
Re: Stereo/RDS
« Reply #1 on: December 15, 2015, 07:12:45 pm »
Hi jessewillem welkom,
Het is niet iets waar ik op dit moment actief mee bezig ben.
Ik ben wel op zoek geweest naar documentatie over de technieken van digitale MPX en RDS maar aangezien ik een hobbyprogrammeur ben en er niet dagelijks mee bezig ben zal dat zijn tijd kosten. Ik denk dat software momenteel het best tot zijn recht komt bij internetradio, tenzij je natuurlijk gewoon gebruik maakt van de MPX-coder in de zender.
Ik hoop er in 2016 wel mee verder te gaan.

Groeten Cor

Offline HvM

  • Newbie
  • *
  • Posts: 19
    • View Profile
Re: Stereo/RDS
« Reply #2 on: December 17, 2015, 09:12:23 am »
Ik gebruik de software nu in combinatie met Airomate, de softwarematige stereo en RDS encoder. Je moet wel een geluidskaart hebben die 192 khz heeft

Offline corb

  • Developer
  • Administrator
  • Jr. Member
  • *****
  • Posts: 85
    • View Profile
Re: Stereo/RDS
« Reply #3 on: December 17, 2015, 07:53:20 pm »
@HvM
Quote
Airomate, de softwarematige stereo en RDS encoder
Ik maak hieruit op dat het systeem on-air is.
Welke regio? Wellicht kan ik het ontvangen, hoewel ik geen beste antenne heb. ???

Offline HvM

  • Newbie
  • *
  • Posts: 19
    • View Profile
Re: Stereo/RDS
« Reply #4 on: December 18, 2015, 12:51:16 pm »
Hallo Cor,

Nee hij staat niet ''on-air'' De reden hiervoor is dat hij nog wat te kort komt in luidheid en dat ik hem zo niet binnen stokkemasker krijg.
Zeker niet met de clipper die in Airomate beschikbaar is. Ik kan hem met een externe coder met goede clipper wel erbinnen krijgen.
Maar we testen gewoon verder in de thuis studio op dummy..

Mvg Henk

Offline corb

  • Developer
  • Administrator
  • Jr. Member
  • *****
  • Posts: 85
    • View Profile
Re: Stereo/RDS
« Reply #5 on: December 19, 2015, 11:33:04 am »
Dag Henk,

Dat is interessant. Ik ben erg benieuwd naar de apparatuur/software die je gebruikt voor je testopstelling en of Qmod de oorzaak is voor het buiten de grenzen komen of dat de combinatie met Airomate de boosdoener is. Ik kan mij goed voorstellen dat de processing moeite heeft met het hoog en breedte van het stereosignaal om binnen het stokkemasker te blijven maar helaas heb ik geen geschikte meetapparatuur om dit te testen. Ik zou eigenlijk een goede spectrumanalyzer op de kop moeten tikken, dat zou zeker helpen.

Ik dacht dat veel EU landen inmiddels de ITU BS-412 norm hanteren voor FM-bandbreedte? Ik weet echter niet of Nederland hier ook gebruik van maakt of dat A.T. nog het stokkemasker hanteert voor de metingen.

Cor

Offline jessewillem

  • Newbie
  • *
  • Posts: 2
    • View Profile
Re: Stereo/RDS
« Reply #6 on: December 31, 2015, 12:04:55 am »
Het AT gebruikt nog steeds het stokkemasker voor de metingen hier, al schakelen er inderdaad langzamerhand steeds meer landen over naar ITU.BS-412.

Verder is het verstandig om de stereo generator en RDS encoder in hetzelfde programma te hebben, zodat het hele systeem rekening met elkaar kan houden. Naast dat er op deze manier geen problemen kunnen ontstaan tussen de 2 programma's in.

Zelf doe ik het ook op deze manier met mijn processor, en is het aantal overshoots met het stokkemasker niet tot nauwelijks een probleem.

Offline Marco

  • Newbie
  • *
  • Posts: 7
    • View Profile
Re: Stereo/RDS
« Reply #7 on: July 16, 2016, 09:10:19 am »
Mooi dat je de draad weer hebt opgepakt Cor! Ben zelf bezitter van de analoge stereo Qmod en als ik tijd heb zal ik me ook eens gaan verdiepen in deze software! Helaas ivm verbouwing/verhuizing weinig tijd voor de hobby momenteel.

Offline corb

  • Developer
  • Administrator
  • Jr. Member
  • *****
  • Posts: 85
    • View Profile
Re: Stereo/RDS
« Reply #8 on: July 18, 2016, 09:28:29 pm »
Lange tijd niets meer aan gedaan maar ik was een tijd geleden bij de lokale omroep hier op bezoek en daar gebruiken ze BreakAway.
Het leek mij een leuk software project om te maken. Als je de software gaat proberen laat me maar weten wat je er van vindt.

Cor